Content1 | col1

Smart mat for deg som trener

Det er ikke ett fett hva du putter i deg. Her får du tipsene til hvordan du får mest mulig ut av treningen din!

  • Del på Facebook
  • Skriv ut
    Skriv ut
  • E-post
    Tips en venn
Skrevet av Mona Kwon Vestengen
Publisert: 29.04.2016
Uansett om du er hverdagsmosjonist eller eliteutøver, har det betydning for treningen din hvilket drivstoff du kjører på. Hvis du ønsker å få mest mulig ut av innsatsen du legger ned, bør du ta noen smarte grep når det kommer til kosthold. Her får du vite hva du skal tenke på!

Frykt ikke karbohydratene

Både idrettsutøvere og ivrige mosjonister har et større energibehov enn de som er hverdagsaktive, og energien må hentes fra maten de spiser. Det optimale er selvsagt et variert kosthold, der du spiser mat fra alle matvaregruppene hver dag. For kroppen din trenger både proteiner, sunt fett og karbohydrater.

Fryser du nedover ryggen av ordet karbohydrater, skal du slappe helt av – det er nemlig de som gir kroppens celler noe å jobbe med, og de er derfor ekstra viktige hvis du er aktiv.

Når du trener bruker du av glykogenlagrene dine – det er karbohydrater som er lagret i musklene og leveren. Straks disse er brukt opp, går du over på sparebluss, og klarer ikke opprettholde intensiteten i treningen. Så det må fylles på, både før og etter trening.

Vi snakker selvsagt ikke om tomme karbohydrater som du finner i loff med sirup på… Velg næringsrike karbohydrater som holder både forbrenning og blodsukker stabilt.

Slike gode karbohydrater finner du i grønnsaker, bær og frukt, og i kornprodukter – som økologisk knekkebrød med havre og chia eller økologisk rugbrød fra Helios

Velg riktig fett

Proteinene gjør det mulig for kroppen din å bevege seg. Som aktiv trenger du dermed mye proteiner, og gode kilder til det er magert kjøtt. Du finner også godt med proteiner i andre matvarer, som økologisk quinoa som du bruker istedenfor ris, og økologisk peanøttsmør som du kan ha på brødet.

Og så trenger du fett. Får du for lite fett, fungerer nemlig ikke kroppen din som den skal – og hvordan skal den da prestere best mulig?

GODT FOR KROPPEN DIN: Helios har et stort utvalg av økologiske produkter som inneholder næringsstoffene du trenger for å få mest mulig effekt av treningen din.

Det er selvsagt ikke ett fett hva du spiser - du trenger de sunne fettsyrene. De får du for eksempel fra fet fisk, men du får det også fra avokado, oliven eller økologisk hampfrøolje og økologiske solsikkekjerner fra Helios.

Det er smart å velge økologisk når du bruker kroppen din aktivt. Økologisk mat inneholder nemlig verken unødvendige tilsetningsstoffer eller rester av sprøytemidler som kroppen må bruke tid på å kvitte seg med.

I tillegg har økologisk mat gjerne et høyere innhold av antioksidanter, vitaminer og mineraler, samt en bedre fettsyresammensetning enn annen mat. Det gir deg maks ut av det du spiser!

Spis til riktig tid

For å holde energien oppe over en hel dag, er det viktig å spise ofte. Planlegg måltidene dine ut fra treningen – husk at fett trenger litt tid på å bli fordøyd, så det er ikke nødvendigvis det smarteste å kaste i seg en neve mandler rett før en tøff treningsøkt. Spis isteden mat som består av karbohydrater og proteiner et par timer før du trener.

Trener du om morgenen, bør du spise en lett frokost en halvtime før økten. Prøv for eksempel økologisk granola med bær, chia og quinoa fra Helios.

Fullkornprodukter kan også være tungt å fordøye, så det er lurt å spise det en stund før, samt etter at du er ferdig med dagens treningsøkt.

Rett etter trening trenger du påfyll av energi, for å unngå proteintap. Men du trenger ikke ty til dyre næringsdrikker av den grunn. Ta en banan, som gir deg energi, kalium og vitamin C og B6.

Supermat for aktive mennesker

Kosttilskudd kan være kostbart – og i mange tilfeller ikke nødvendig. Det finnes mange helt naturlige matvarer som fungerer som supermat, og gir deg gode mengder av både vitaminer, mineraler og sunne fettstoffer. Velger du de økologiske variantene, får du renest mulig supermat.

Rødbetejuice: Rødbeter inneholder nitrat, som utvider blodkarene og øker blodomløpet. Drikker du rødbetejuice vil det ha en positiv innvirkning på oksygenopptaket ditt. Rødbeter inneholder også kostfiber, folat og antioksidanter, og en britisk studie viser at rødbetejuice kan senke blodtrykket ditt. Helios’ økologiske rødbetejuice er full av næring og antioksidanter, og har en mild og syrlig smak.

Quinoa: Dette produktet har et høyt kostfiberinnhold, og mye vitamin B1, magnesium, jern, fosfor og sink. I tillegg er det en god kilde til proteiner, vitamin B6 og kalium. Brukes på samme måte som ris.

Chiafrø: Disse frøene kan tilsettes en rekke retter for å høyne næringsinnholdet. Det inneholder proteiner, Omega 3-fettsyrer, flerumettet fett, kostfiber og en rekke vitaminer og mineraler.

Havregryn: Visste du at å spise dette kan faktisk bidra til å redusere kolesterolet i blodet ditt? I tillegg er havregryn rik på kostfiber, vitamin B1, sink, magnesium og jern.

Nøttesmør: Helios har mange forskjellige typer smør som er laget av 100 % nøtter, helt uten tilsetningsstoffer. Prøv for eksempel cashewsmør, som er en kilde til protein og kostfiber , og har et høyt innhold av magnesium, jern og sink.

I tillegg har Helios økologisk pasta og knekkebrød, kokosolje, gurkemeie, bønner, nøtter og frø. Se våre oppskrifter som hjelper deg holde energien oppe hele dagen – uansett hvor mye du trener!


Detox matskapet ditt!

29.04.2016 Ønsker du å få et mer økologisk kosthold? Det er slett ikke vanskelig.
Les mer »

Gjør kroppen sommerklar - innenfra!

29.04.2016 Den beste skjønnhetspleien i verden får du via maten. Vit hvordan du spiser deg enda vakrere!
Les mer »

Lett å spise godt uten kjøtt

29.04.2016 Det er godt for både helse, miljø og lommebok å ha en vegetardag i uka.
Les mer »

Vet du egentlig hva du spiser?

29.04.2016 Ikke la deg lure av sminke og kunstig smak på maten.
Les mer »
Syzweb publiseringsløsning levert av MarkedsPartner AS