Content1 | col1

Spis deg til høyere O2-opptak

God helse er noe vi alle ønsker oss, og med uttrykk som «strong is the new skinny» har fokuset på trening og riktig kosthold økt betraktelig de siste årene. For idrettsutøvere er det ingen hemmelighet at maten du spiser kan påvirke resultatene du får på treningen, men nå er også stadig flere hverdagsmosjonister mer bevisste på viktigheten av et godt kosthold.

  • Del på Facebook
  • Skriv ut
    Skriv ut
  • E-post
    Tips en venn
Skrevet av Mona Vestengen
Publisert: 05.05.2015

Trenger ekstra energi

– Kosthold er så absolutt viktig for yteevnen. Jeg vil gå så langt som å si at det er helt avgjørende både med tanke på yteevne og restitusjon, sier Eirik Fiskvik fra terrengsykkellaget Team Trek Mesterhus. Han forteller at både idrettsutøvere og andre aktive mennesker har et større energibehov enn befolkningen ellers, og denne energien må man hente fra kostholdet. Nøkkelen er et variert kosthold der man spiser mat fra alle matvaregruppene hver dag. På denne måten får kroppen det den trenger for å holde seg frisk.

– Når det gjelder det økte energibehovet er det i hovedsak fett, karbohydrater og proteiner som er energikildene i kostholdet vårt. Ved tilstrekkelig inntak og sammensetning av disse næringsstoffene oppnår man ønsket yteevne samt restitusjon. Her er det selvfølgelig store individuelle forskjeller som spenner over alt fra alder, kjønn og vekt til hvilket fysisk aktivitetsnivå man er på.

 

Rødbetejuice gir bedre O2-opptak

Selv om gode energikilder er svært viktig for de som driver med fysisk aktivitet, er det også noen matvarer som har vist å kunne påvirke yteevnen på andre måter – som for eksempel rødbeter.

 

– Nyere forskning har vist at det naturlige innholdet av nitrat i rødbetejuice utvider blodkarene, øker blodomløpet, og dermed oksygenmengden til musklene. Med andre ord fører tilstrekkelig innhold av rødbetejuice til en midlertidig økning av oksygenopptaket, forklarer Fiskvik. Rødbeter inneholder også kostfiber, folat og antioksidanter, og en britisk studie fra 2008 viser at å drikke fem desiliter rødbetejuice daglig også kan senke blodtrykket ditt betraktelig.

 

Du kan enkelt presse din egen rødbetejuice av ferske rødbeter ved hjelp av en juicepresse, eller du kan kjøpe økologisk rødbetejuice fra Helios. Den er full av næring og antioksidanter, og har en mild og syrlig smak.

 

– Vi i Team Trek Mesterhus har prøvd ut rødbetejuice som en del av vårt naturlige kosthold. Vi har også drukket rødbetejuice tett på konkurranser og har bare gode erfaringer med det.

 

– Man har imidlertid funnet ut at man er avhengig av en dose som tilsvarer cirka 0,5 l hver dag den siste uken i forkant av den aktuelle konkurransen for å oppnå optimal effekt. Vi i teamet har per i dag ikke inntatt tilstrekkelig dose med rødbetejuice før konkurranser, men ønsker å prøve ut dette for å skaffe oss erfaringer rundt området i kommende sesong.

 

Fakta om rødbeter:

  • Rødbeter inneholder nitrat, som utvider blodårene og dermed øker oksygenopptaket.
  • Rødbeter er også gode kilder til kostfiber, folat og antioksidanter.
  • 5 dl rødbetejuice om dagen kan senke blodtrykket betraktelig.
  • På grunn av det høye innholdet av nitrat, bør ikke rødbeter gis til barn under 6 mnd.

Relaterte produkter

Item: 1744 is not available.


Rødbete - mørkerød supergrønnsak!

06.03.2013 Visste du at rødbeten er roten til mye godt?
Les mer »

Toppform når det gjelder!

19.11.2015 Rødbetejuice er idrettsernæringens nyeste «vidundermiddel». Visste du at inntak av rødbetejuice kan gi deg bedre utholdenhet?
Les mer »
Syzweb publiseringsløsning levert av MarkedsPartner AS