Content1 | col3
  • Del på Facebook
  • Skriv ut
    Skriv ut
  • E-post
    Tips en venn

Quinoa- og søtpotetkaker

Quinoa- og søtpotetkaker, perfekt i nisteboksen! Men de kan så klart også spises til middag. Hvis du synes quinoa kan smake litt bittert så kan vi love deg at søtpoteten veier opp for det i denne oppskriften.


Ingredienser

2 dl hvit quinoa fra Helios
1 ss Helios grønnsaksbuljong
1 dl små havregryn fra Helios*
2 søtpoteter (ca. 500 g)
1 ts paprikapulver
Salt og pepper
Helios stekeolje


Fremgangsmåte

  1. Forvarm stekeovnen til 220ºC hvis ikke du har mikrobølgeovn.

  2. Kok opp 4 dl vann med grønnsaksbuljong. Skyll quinoa i varmt vann, og kok den under lokk på lav varme i 12-15 minutter. Sett til side.

  3. Søtpoteten skal bakes. Det er to måter å gjøre dette på:

    I mikrobølgeovn: Skrell søtpoteten, skyll den og kutt den i terninger. Bruk gaffel til å stikke noen hull i søtpotet-terningene. Legg på en tallerken eller ildfast form og bak den i microbølgeovnen i ca. 8 minutter. Tadem ut og snu på dem en gang underveis.

    I stekeovn: Skrell søtpoteten, skyll den og kutt i små terninger. Gjerne enda litt mindre enn 1x1 cm. Ha søtpotetbitene over i en ildfast form, eller fordel dem på et stekebrett med bakepapir. Bland inn 2 ss olje. Stekes i ca. 18-20 minutter på 220ºC.    

  4. Bland kokt quinoa, havregryn, paprikapulver og halvparten av den bakte søtpoteten i en bolle. Mos med stavmikser, eller kjør det i kjøkkenmaskin. Det skal bli en slags farse/deig. Smak til med litt salt og pepper, ca. 1 ts salt og 1/2 ts pepper. Rør inn resten av søtpotetbitene.

    Det aller beste resultatet får du om du først ovnssteker dem ved 200ºC i ca. 15 minutter, og så steker dem litt i stekepanna. Da er du sikker på at de blir gjennomstekt, samtidig som de får en gyllen og crispy utside.

  5. Form kaker med hendene og legg dem på et stekebrett med bakepapir. Stek dem midt i ovnen på 200ºC i 15 minutter. Varm litt stekeolje i en stekepanne. Bruk olje om du ønsker veganske/melkefrie kaker. Stek søtpotetkakene til de er gylne på begge sider, og litt sprø.

    Du kan også velge å bare steke dem i stekepanne, eller å bare steke dem i stekeovn. I siste fall så snur du dem etter 15 minutter og steker videre i 15 minutter til. Men best resultat får du altså ved å kombinere de to. Tips: ha olje på hendene når du skal forme kakene, det blir mye enklere!







    Kilde:
    Oppskrift og bilder er utarbeidet som en del av vårt samarbeid med matbloggen Grønn matglede

Tips:

 Denne oppskriften er glutenfri* og vegansk/melkefri.

* Hvis du vil lage helt glutenfritt så må kjøpe glutenfri havregryn. Helios sine havregryn er naturlig glutenfrie, men ikke 100% sikre om du har cøliaki/ glutenallergi.


Syzweb publiseringsløsning levert av MarkedsPartner AS