Content1 | col1

Skjønnhet kommer innenfra

Du blir hva du spiser sies det, og selv om det kan høres litt vel enkelt ut, ligger det faktisk noe sannhet bak uttrykket.

  • Del på Facebook
  • Skriv ut
    Skriv ut
  • E-post
    Tips en venn
Skrevet av Mona Vestengen
Publisert: 01.04.2016
Det er ingen hemmelighet at maten vi spiser kan påvirke både hud, hår og helse, og dersom du ikke får i deg alle de næringsstoffene kroppen din trenger kan det gi utslag på flere områder. Så hvilke matvarer bør du egentlig spise for å opprettholde en vakker hud og et glansfullt hår? Svaret er faktisk enklere enn du skulle tro.

 

Beskyttende antioksidanter

Det første og viktigste rådet er å sørge for å ha et variert og balansert kosthold slik at du får i deg alle de viktige næringsstoffene kroppen trenger for å fungere optimalt. Dette betyr i grove trekk frukt og grønnsaker, proteiner, grove kornprodukter og rikelig med vann.

 

Frukt og grønt er gode kilder til en rekke vitaminer og mineraler, for ikke å glemme de mye omtalte antioksidantene. Antioksidanter er viktig for å beskytte cellene i kroppen mot frie radikaler som kan gjøre skade på cellene våre.

 

Vitamin C, vitamin E og betakaroten er alle eksempler på antioksidanter du får mye av gjennom frukt og grønt. Et glass gulrotjuice er proppfull av både betakaroten og vitamin A, og teller som én av de anbefalte fem om dagen.
Fiber, proteiner og Omega-3

Proteiner er en stor og viktig del av vårt kosthold som bidrar med en rekke viktige næringsstoffer, deriblant mineralet sink som er viktig for både hud og hår. Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, bønner og linser er alle gode proteinkilder som gjør godt for kroppen.

 

Spiser du nok av dette vil det synes:

  • Vann
  • Frukt og grønnsaker
  • Grove kornprodukter
  • Proteiner
  • Sunne oljer

 

Grove kornprodukter med et høyt innhold av fiber er blant annet godt for fordøyelsen, og kan også bidra til å holde vektbalansen. Grovt brød eller knekkebrød er derfor smart å innlemme i ditt kosthold. Velger du for eksempel knekkebrød med chia og havre vil du i tillegg til fiber, også få i deg tilstrekkelig med den sunne fettsyren Omega-3. Denne fettsyren har en positiv effekt på alle kroppens funksjoner, og er også viktig for å holde huden smidig og glatt.

 

Sist men ikke minst er det viktig å få i seg nok væske, og her er alltid vann det beste alternativet. Kroppen er avhengig av nok vann for å opprette væskebalansen i kroppen, som igjen vil sørge for at huden holder seg sunn og frisk.

Syzweb publiseringsløsning levert av MarkedsPartner AS